söndag 23 december 2007

Recept

Slänger in lite recept på julgodies jag gjort nu till jul:

Toblerone

  • 250g Blockchoklad (gärna 125g ljus och 125g mörk) eller vit blockchoklad
  • 25g kokosfett
  • 3 msk honung
  • 1dl sötmandel.

Smält chokladen och kokosfett antingen över vattenbad eller i mikron. Rör sedan ner honungen. Hacka eller riv mandeln till pyttemså bitar och blanda ut med choklade i små formar av plast eller folie (tex istärningsform eller om du har Tupperwares "19-toppar") Låt kallna i kylskåp.

Knäck

Tid: 1 1/2 timma

Antal: 100st

2dl strösocker

2dl ljus sirap

2dl vispgrädde

1dl hackad mandel eller hasselnötter

Blanda sockerm sirap och vispgrädde i en tjockbottnad kastrull (så det inte bränner fast)

Låt koka i 20-45 minuter tills smeten blivit seg. tiden beror på hur vid kastrull du har, ju vidare kastrull desto snabbare går det. För att se när knäcken är klar så gör man "kulprovet". Det innebär att man tar en klicka av smeten i ett glas med kallt vatten och se om du lätt kan forma smeten till en kula. Då är det klart! Låt annars koka ytterligare och gör om testet.

När kulprovet fått godkänt så rör man ner den hackade mandlen eller nötterna.

Fördela smeten i små knäckformar. Låt stelna.

Förvara i burk med med smörpapper mellan lagren.

Gräddkola

2,5dl grädde

3dl socker

1msk sirap

1msk smör

1msk vaniljsocker

Koka grädde och socker tills dess att massan börjar bli tjock. Sätt till sirap, smör och vaniljsocker. Låt sedan kolan koka sakta tills den vid prov i kallt vatten är lagon hård och seg

häll upp på väl smord form eller plåt. Låt svalna och skär sedan upp i fyrkantiga bitar och förpacka i kolapapper.

Tyvärr lyckades jag med att misslyckas med kolan. Men det får gå bra utan kolan. Usch vad godissugen jag blev. Ska se på "fem myror är fler än fyra elefanter" med min son nu på tv. Det är såå bra det barnprogrammet.

1 kommentar:

Jenny Åhlund sa...

Hejsan och God jul!
Vilka mumsiga godis recept, blev tobleronen god?
Tack för din gulliga kommentar på min blogg! Texten på receptboken har jag hittat på själv och skrivit på min dator och sedan skrivit ut. Typsnitt "Girls are Weird". Du får gärna använda dig av texten om du vill.//Jenny

http//:jennys-kreativasida.bloggagratis.se