onsdag 21 maj 2008

Lite nytt o lite roligt:-)

I senaste numret av scrapbooking m.m. så fanns det en beskrivning på hur man gjorde en skiss av ett foto med hjälp av programmet Photoshop Elements 5,0. Jag har inte det programmet men jag har GIMP 2. Så jag gjorde en liten efterlysning på Svensk Scrapbooking och på Hobbyhusets forum om hur man gjorde i GIMP. Och fick svar riktigt snabbt av "BrittM" på svenskscrapbooking.
Så jag tänkte att jag delar med mig av detta:
Alternativ 1
1
Först öppnar du bilden som skall "skissas"
2 Filter---Leta kanter---Sobel
3 Färger--Auto--Jämna ut
4 Färger--Avmätta--ljushet , luminans eller medel beroende på hur bilden ser ut om jag förstår det rätt. Prova dig fram. Jag använde Ljushet.
5 Färger--Invertera

Nu ska din bild ha blivit skissad, om bilden inte blir bra så testa att ändra ljushet, luminans eller medel (steg4)

Altenativ 2
1 Öppna det foto du ska arbeta med.
2 Bild---Läge---Gråskala
3 Filter---Leta kanter---Sobel
4 Färg---Invertera

Jättekul:-) Har 4 Los som ska scrappas i denna teknik:-) Kul!!

Slänger in lite nya kort som jag hoppas inte jag visat... bland annat kortet still stämeplutmaningen som var under cybercropen på allt om scrap för nån vecka sen, vinnaren är korad men det var inte jag, tyvärr, men vinnaren var verkligen värd att vinna!

Konfirmationskort till Emil!

Ett gulligt kort till min xtra mamma Ruth. Det är gjort med spotlight teknik. Det är till v 21s utmaning på hobbyhuset. Nu snor jag Cias braiga beskrivning:
"-Stämpla SAMMA motiv 2 gånger
-Färglägg bara det ena motivet
-Skär ut den färglagda del som du vill ha Spotlight (Se mitt kort)
-Sätt fast delen på det du ej färglagt, jag har 3-D kuddar bakom.
- VOILA! Du har gjort ett SPOTLIGHT kort"


Insidan, En stämpel inköpt hos stämpelboden där det står: "Om jag fick välja mamma skulle jag välja dig!" Från början var stämpeln mitt på men så beskar jag kanterna efter ett klantigt misstag på framsidan så då blev det såhär...


Studentkort till min kusin soms tar studenten den 13 juni. Stämplarna är 2stämplar, flickan är Jeja design och mössan kommer från pysselmyran. Detta kort gjordes till veckans utmaning v 20 på hobbyhusets forum, det var en kortlift.
Här kommer då utmaningskortet, ett fotbollskort, fattar ni nu varför gubben min gillade det? stämplarna kommer från Prickiform, ja inte grattis, de kommer någon annan stans ifrån. och linjerna ritade jag själv med hjälp av gubbens instruktioner.

Dessa två kort är till en utmaning på kortmakeriet, Det var en svartvitt utmaning, en liten färgklick, ser nu att jag fått två på det övre kortet, men det är ju så små hjärtan så det gör nog inget. Det undre kortet är i mindre format 8*8 cm tror jag att jag fick det till.


Detta får bli allt för mig idag:-) kramar

5 kommentarer:

Cath. sa...

Oj, vad mycket det fanns att kika på här. Vilket fint kort det blev med spotlight-tekniken, måste pröva det....
Kram!

suz sa...

Vad mycket fint det är här,ses igen!
Hej hopp// Suz

soffan sa...

Det var länge sen jag var in och titta du har gjort sååå mycket fint och hälsa Walther och gratulera honom från mig med en kram. Fick ju lite tips som jag måste prova när jag får tid tex spotlight tekniken.
Kram till dig oxså

Sofia sa...

Vad mycket fint du har gjort!!

Mini-punx-tjejen som du har satt en studentmössa på är inte Jeja design, utan Katja design. :)

Kram, Sofia

Anne/anneh sa...

Fina kort:0) Spotlight-tekniken var ju jättecoolt;0) Måste testa!

/Anne